Hoe review je (reis)reviews?

4 sterren bij een hotel: een goede review?

Het is vakantietijd en dan kun je erop wachten dat het volgende bericht weer ergens wordt gepubliceerd: 10 absurde reisklachten. Het is een onderzoek uit 2009 en het komt elke zomer wel een keer voorbij. Het blijft hilarisch: van die mensen die klagen over het gebrek aan een eiersnijder in de keuken van hun vakantiehuisje, of onwetende toeristen die zich ergeren aan zand op een strand of zich verbazen dat er Spaans wordt gesproken door Spanjaarden.

In dezelfde categorie heb je fantastische lijstjes van de meest absurde reviews op Tripadvisor. Bijvoorbeeld van de commentaren van sommige bezoekers op de topattracties van de wereld. Natuurlijk kun je iets overrated vinden, maar om een van de wereldwonderen nou af te kraken omdat je er een paar uur voor hebt gereden en er vervolgens geen fatsoenlijke hotdog kon krijgen… tja.

Piramide en sphinx

“Het was er stoffig”…goh…

Absurde verwachtingen van toeristen

Is het klagen om het klagen? Of ligt het aan de totaal uiteenlopende (en soms ook wel irrationele) verwachtingen van mensen? Een gebrek aan reiservaring kan misschien ook wel meespelen. Ik vind het altijd grappig en verwonderend tegelijk om over (in mijn ogen) bijzondere ‘tegenvallers’ te lezen. Dingen die mij totaal niet relevant lijken voor het slagen van een dagje weg of een verblijf. Zo jammer vooral, waar sommige mensen zich zoal druk om kunnen maken! Meestal kijk ik de reviews wel even vluchtig door voordat ik ergens een overnachting of iets dergelijks boek. Een greep uit de commentaren die ik de afgelopen tijd voorbij heb zien komen bij hotels waar ik heb geslapen, en die ik zelf wel bijzonder vond:

  • Een hotel in een pas gerenoveerd oud pakhuis: “Jammer dat je een gewone sleutel kreeg voor de kamer, en niet een plastic pasje.”
  • Hotel waarbij het bijbehorende restaurant in een ander gebouw lag: “Bijzonder dat we moesten lopen naar het restaurant. Maarja, goed voor de spijsvertering” (het was aan de overkant van de straat…)
  • Het gebrek aan een waterkoker of koffie op de kamer. Als dat al zo belangrijk voor je is, dan had je dit toch al kunnen weten door simpelweg de voorzieningen te bekijken?
  • “Er waren maar twee rekjes om een koffer op te leggen”
  • “In het deel van het restaurant waar wij zaten, was geen raam.” Dan vraag je toch om een andere plaats?

Tripadvisor review

Reviews op Tripadvisor. Hier vind je ook reviews van attracties. Een andere grote beoordelingssite voor accommodaties is Zoover, of natuurlijk hotelreviews op Booking.com.

De review… wat is er nou van waar?

Vroeger stond de bedrijfsbrochure en de reclame centraal. Tegenwoordig draait alles om hoe goed je score is op Zoover, Tripadvisor of Booking.com. Want we geloven liever wat een andere bezoeker ons vertelt, dan die mooie praatjes van een bedrijf. Maar als je reviews bekijkt van een hotel of een attractie, dan krijg je dus óók het commentaar zoals hierboven erbij. En daar moet je doorheen zien te prikken. Als je daar niet zo ervaren mee bent, kan ik me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hoe doe je dat?

  • Neem niet alles zomaar voor waar aan.
  • Bedenk je dat de beoordelingen worden geschreven door mensen met hele uiteenlopende verwachtingen en achtergronden.
  • Skip the obvious: geven mensen een slecht cijfer omdat het hotel ver van het centrum ligt? Of omdat er geen minibar op de kamer is? Dit zijn dingen die je van tevoren kunt weten en waar je je dus ook niet door hoeft te laten verrassen. Bekijk gewoon goed wat de aanwezige faciliteiten zijn en waar een accommodatie ligt.
  • Kijk naar de meeste gemiddelde reviews, niet naar de uitzondering. Als 7 van de 10 mensen schrijven dat de badkamers niet zo fris zijn, dan is de kans groter dat je zoiets ook aantreft. Maar als er van de 10 maar 1 iemand zeurt over de uitstraling van de kamer dan zal het allemaal wel meevallen.
  • Bedenk je goed wat je eigen eisen/wensen zijn, en kijk of je daar iets over kunt vinden. Wat vind je belangrijk? Wil je dat de koffie voor je wordt ingeschonken? Kun je er wel mee leven dat er geen ijsblokjesmachine op de gang staat? En ben je realistisch: wat mag je verwachten voor de prijs die je betaalt?
  • Lees er ook vooral niet téveel!

Review / enquete invullen tevredenheid

Een voorproefje op onze komende reis

Een fantastisch vooruitzicht: over zo’n 2 maanden vliegen we naar Zuid Afrika, naar Kaapstad om precies te zijn. De reis en hotels heb ik zelf geboekt, en wat me daarbij opviel is dat de hotels stuk voor stuk superhoge scores en goede reviews krijgen. Blijkbaar is de gastvrijheid daar erg goed. Gekke dingen heb ik dan ook maar weinig gespot tussen de reviews. Dat maakte de keuze voor hotels wel wat makkelijker. Ik ben erg benieuwd wat er van waar is!

De tafelberg gezien vanaf een strand met golven - Kaapstad, Zuid Afrika

Foto’s: Pixabay & screenshot Tripadvisor

4 Reacties

  1. augustus 20, 2017 / 11:59 am

    Gaaf dat jullie naar Kaapstad gaan! Hoop dat je veel foto’s gaat delen hier 🙂
    Die reviews, sommige zijn gewoon te bizar! Wij kijken inderdaad vaak naar het gemiddelde, zijn de meeste mensen positief dan gaan we er vanuit dat het goed is 🙂

    • Yvonne - Vrolijke Fladderaar
      Auteur
      augustus 20, 2017 / 6:21 pm

      Ja, kijk er echt enorm naar uit! En mezelf kennende schrijf ik er wel een (of meerdere) blogs over… 😀

  2. september 5, 2017 / 1:37 pm

    Bizar wat je te horen krijgt. Ik schreef er ook eens een soort gelijk blog over. De raarste opmerkingen die ik heb gehoord toen ik nog als reisadviseuse werkte en die ik hoorde tijdens het reizen. En daar zitten echt idiote dingen tussen. Soms suf (hoe lang doe je er dan over om met de auto naar Kreta te gaan?) tot onbeschoft (we vinden Gambia tegenvallen. De mensen zijn niet zo arm als in Senegal. Hier hebben ze gewoon tv). Die laatste vond ik echt één van de ergste dingen die ik ooit heb gehoord.

    Ik kom hier trouwens via de link van Sammie. Leuk!

    • Yvonne - Vrolijke Fladderaar
      Auteur
      september 5, 2017 / 4:47 pm

      Leuk dat je hier komt kijken Sheila! Ik ga je blog nog even terugzoeken want ik smul wel van dit soort verhalen, als reisadviseuse maakte je inderdaad vast vanalles mee 😀 Die opmerking kan inderdaad écht niet, je vraagt je af hoe mensen dat toch kunnen zeggen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.