Boekreview FIT – In kleine stappen naar een gezonder leven

Boek 'FIT' - in kleine stappen naar een gezonder leven van Arie Boomsma in de boekhandel tussen de zelfhulpboeken

In mijn zoektocht naar wat ‘energie hebben’ nou eigenlijk betekent, kwam ik het boek FIT tegen van Arie Boomsma. De ondertitels ‘In kleine stappen naar een gezonder leven’ en ‘Boordevol tips om beter te slapen, gezonder te eten en meer te bewegen’ maakten me nieuwsgierig of ik in dit boek misschien wat antwoorden op die vraag zou vinden. In ieder geval deel ik hierbij graag mijn boekreview.

Fit: wat is dat?

Een voorwaarde voor gezond leven is volgens Arie dat we genoeg energie hebben. Hij benoemt daarvoor 3 bouwstenen: slaap, voeding en beweging. In de eerste hoofdstukken gaat hij dan ook in op beter slapen, beter eten en meer bewegen. En hij geeft heel veel tips, deels uit eigen ervaring, om te helpen dit te bereiken. 

Wie nu denkt: ‘Klinkt wel goed! Maar…’ of: ‘Jaja, ik weet het.  Maar…’ (vul in: je hebt het te druk, je hebt een gezin, of je weet simpelweg niet goed hoe je moet beginnen) wordt aan het handje genomen in een groot deel van de rest van het boek. Hij gaat ook nog in op het trainen van je hoofd. Het boek eindigt met een 9-dagen challenge die je uitdaagt om elke dag een klein stapje te zetten.

Ben je iemand die al bewust bezig is met gezondheid, dan vertelt het boek je waarschijnlijk weinig nieuws. Ik verdiep me al geregeld in deze onderwerpen en voor mij persoonlijk kwamen er weinig verrassende inzichten uit. Het is vooral geschikt voor mensen die hier eigenlijk echt niet bij stilstaan, of het misschien wel weten, maar nog een duwtje in de rug nodig hebben. 

Toch valt er altijd wel iets uit te halen. Arie heeft veel leuke, kleine ‘life hacks’ ingepast in zijn leven en dat werkt aanstekelijk! Je wordt vanzelf ook enthousiast over een (nog) actiever leven. Zijn pleidooi over het zogenaamde ‘te druk hebben’ (voor de meeste mensen écht een flauwekulexcuus) sta ik helemaal achter. En hij liet me ook wel goed nadenken over stilzitten. Man, wat zitten we veel. 

Zoals met bijna elk zelfhulpboek zijn er theorieën die je meer en minder aanspreken. Het is vooral belangrijk om er zelf uit te halen wat bij jou past. Hieronder mijn persoonlijke lessen uit dit boek, én de ‘korreltjes zout’.

Om te onthouden

Ik zit teveel. Ondanks de Apple Watch die me waarschuwt om elk uur even te bewegen. En ondanks dat ik meerdere keren per week sport. Het grootste deel van de tijd breng je zittend door. Het feit dat je meer dan 20 uur per dag in ‘sluimerstand’ doorbrengt, ben ik me nog te weinig van bewust. 

Meer dingen staand of lopend doen. Best een goed idee, om je appjes staand te beantwoorden. En telefoontjes ook staand of lopend.

Arie geeft als beweegtip om tijdens een lange autorit te stoppen om te tanken. Ik wacht al niet per se met tanken totdat de tank bijna leeg is (ik gooi ‘m gelijk weer vol als hij onder de helft zit en het me uitkomt) maar dat is om stress te voorkomen. De benadering van een lange autorit bewust even opbreken vind ik wel een goede!

Thuis trainen. Al is het maar even een paar simpele oefeningen doen. Het zit te weinig in mijn systeem en ik heb te makkelijk excuses om die paar minuutjes vandaag vooral niet te hoeven doen (ja, en dat van iemand die graag sport :)). Er is namelijk altijd wel iets anders te doen. 

Zoek élke dag mogelijkheden om te bewegen, in plaats van je te beperken tot 3 sportmomenten per week. Iets elke dag doen hou je gek genoeg makkelijker vol. Simpelweg omdat je minder marge hebt om het voor je uit te schuiven en je uiteindelijk te laten ontglippen.

Lees ook: Boekreview ‘Altijd Scherp. Manage je energie, niet je tijd’

Wat neem ik met een korreltje zout…

In het deel over betere voeding deelt Arie veel uit eigen ervaring, en hij maakt daar (terecht :)) een voorbehoud bij dat elk lichaam anders is. ’Niet zomaar wat doen’, dus, zoals hij zelf ook schrijft. Wil je daar hulp bij, ga dan liever naar een diëtist. Ik woon er met eentje in huis 🙂 en neem advies over koolhydraten bijvoorbeeld dan ook niet klakkeloos over uit zo’n boek als dit. 

De overige tips heb ik niet echt wat tegenin te brengen, maar zijn voor mij wel grotendeels open deuren (’je kunt beter niet snoozen’) of zijn al onderdeel van mijn leven (een goed bed). Of het zijn dingen waar ik echt niet aan ga beginnen. Mindful eten bijvoorbeeld, door bij elke hap hardop tegen jezelf te zeggen wat je eigenlijk proeft: mwah

Ohja, en wat de tips betreft die ik wél meeneem (zie hierboven): lopend appen kan ik je afraden. Dat heb ik ‘the hard way’ geleerd en het resultaat is een litteken op mijn scheenbeen… dat doe ik dus nog maar zelden. Bovendien is er ook wel iets te zeggen voor wandelen zonder afleiding, maargoed, daar gaat dit boek niet over 🙂 

Al bij al is het een boek dat je razendsnel doorleest, en waar altijd wel iéts zinvols uit te halen is. Zeker als je nog niet zo bezig bent met jezelf verbeteren op dit vlak, kun je er best wel wat aan hebben.

Boek 'Fit - in kleine stappen naar een gezonder leven' van Arie Boomsma in de boekhandel met tekst eroverheen van een review/recensie

1 Reactie

  1. Anja Smit
    juli 2, 2019 / 10:06 am

    Hallo Yvonne,

    Goede en duidelijke review. Energie is de basis en erg belangrijk. Ik heb zware apneu en heb echt geworsteld om meer energie te vergaren. Te veel geworstel kost weer energie . Inmiddels heb ik hierin wel een balans gevonden.
    Ik hoop dat het goed met je gaat .Bevalt het vervolg van de schrijfacademie jou?
    Ik ben gestart met een eigen schrijfgroepje ‘de Schrijverij’. We komen eens in de 6 weken bij elkaar om elkaar tot schrijven te inspireren.
    We werken met thema’s en opdrachten. We gaan van huis tot huis en diegene waar de Schrijverij is heeft een thema bedacht en
    het bijbehorende huiswerk opgegeven. We hebben 3 avonden achter de rug en mooie verhalen komen ter tafel.
    Ik wens je een fijne vakantie en veel energie!
    Lieve groetjes Anja. Wacht je reactie af,doeixx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.