Hardlopen en mindfulness & meditatie

Misschien heb je weleens gehoord (of zelf ondervonden) dat hardlopen een goede manier is om je hoofd leeg te maken en mindful te zijn. Voor mij klopt dat zeker: een paar keer per week een rondje rennen zorgt voor meer rust in mijn bovenkamer. Maar er zijn ook momenten dat hardlopen (of eigenlijk elke vorm van sport) juist tussen je oren heel zwaar is. Iedereen kent wel dat stemmetje, dat je vertelt dat je eigenlijk te moe bent om door te gaan. Of dat je beter niet eens moet beginnen…
Niet bepaald rustgevend. Hoe ga je daarmee om?

Waarom hardlopen, mindfulness en meditatie een goede combinatie is

Mindfulness (leven in het ‘hier-en-nu’) en meditatie hebben mij ontzettend geholpen om de drukte in mijn hoofd te verminderen. Klinkt mediteren nog als een stap te ver voor je? Probeer eens een app zoals Headspace, waar ik al eerder over heb geschreven. Zij maken het down-to-earth, praktisch en toegankelijk. Ik gebruik Headspace nu al bijna 2 jaar trouw (in elk geval op werkdagen), en realiseerde me laatst dat heel veel dingen die ik heb geleerd óók een extra voordeel opleveren voor hardlopers.

En het omgekeerde is ook waar: als hardloper leer je dat stemmetje in je hoofd herkennen, en er tegen optreden. Dit kun je ook op andere gebieden in je leven toepassen.

Er blijken best veel overeenkomsten en raakvlakken tussen hardlopen en mindfulness & meditatie. Ik heb er zes voor je opgesomd.

Screenshot Headspace.com

Overeenkomsten tussen hardlopen en mediteren

1. Je gedachtenstroom temperen

Klinkt leuk, hardlopen om je hoofd leeg te maken. Maar zo vaak gebeurt het tegenovergestelde, zeker als je al malend de deur uit gaat. Als je gaat hardlopen is de kans best aanwezig dat je hoofd juist -net als jijzelf- blijft racen.  Het uitgangspunt van mindfulness is dat je je aandacht bij het hardlopen houdt. Focus op je ademhaling, op iedere stap vooruit, en niet op je gedachten. Door te mediteren leer je bovendien om je gedachtestroom te temperen.

Andersom merk ik dat hardlopen op zichzelf ook een soort meditatie is. Zeker een lange duurloop, constant in hetzelfde ritme. Als ik eenmaal in een flow kom, denk ik eigenlijk niet echt meer aan allerlei andere random dingen.

2. Mentale krachttraining

Trainen voor een duurloop is niet alleen lichamelijk, maar ook een mentale training. Zeker als je voor een bepaald doel traint en jezelf elke week een stukje verder pusht. Het helpt je doorgaan tijdens de race, maar ook tijdens lange trainingen. Of om überhaupt die eerste stap buiten de deur te zetten. Ik zeg vaak tegen mensen dat niet die lange afstand, maar beginnen met hardlopen het allermoeilijkst is. Lichamelijk maar ook tussen je oren. Zet dus ook eens training van je mind op je schema!

Ik loop al heel wat jaren, en denk dat ik daar mentaal ook sterker van ben geworden.

3. Uit je comfortzone & pain is temporary

Om iets te bereiken, zul je vaak uit je comfortzone moeten stappen. Of het nou het trainen voor een 10km is  (terwijl je die eerste keren dat je rent nog binnen 3 minuten helemaal kapot bent!) of een nieuwe stap die je zet in je carrière. Sporters weten: pain is temporary. Meestal is het niet het pijntje zelf, maar de gedachte daaraan die het zwaar maakt. Als je dit leert herkennen, kun je die gedachten beter de baas.

4. Focussen op je ademhaling

Dit is wel een hele duidelijke overeenkomst. De basis van zowel hardlopen, mindful zijn én mediteren: focus op je ademhaling!

5. Leren visualiseren

Visualiseren vinden veel mensen wat moeilijker. Het is wel een krachtige techniek die je zowel als hardloper, als bij mind-training goed kunt gebruiken. Je leert zo gedachten omzetten in iets dat je vooruit helpt, in plaats van iets dat je tegenwerkt. Stel je bijvoorbeeld voor dat je al over de finish komt. Tijdens hardlopen heb ik niet zo’n moeite met visualisatie, maar tijdens de Headspace-lessen vind ik het nog steeds wel lastig om hier goed mijn aandacht bij te houden. Oefenen, oefenen, oefenen. En dat brengt me op het laatste punt:

6. Je moet het blijven onderhouden

Over leren fietsen en leren schaatsen zeggen we vaak: dat verleer je nooit. Maar dat geldt niet voor hardlopen en mindfulness. Je uithoudingsvermogen moet je blijven trainen, en dat geldt ook voor hoe je omgaat met je gedachten. Anders gaan deze gewoon weer een loopje met je nemen…

Weet je de twee echter te combineren, dan kun je daar dus enorm van profiteren!

Oh ja, en ben je geen hardloper, dan geldt dit natuurlijk ook voor andere vormen van beweging 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.