15 happiness life hacks onder 10 minuten

Werken aan een gelukkiger leven, meer vrolijkheid in je dag, en elke dag de moeite waard maken: het hoeft niet moeilijk te zijn! Zelfs in minder dan 10 minuten tijd kun je met deze happiness life hacks een blije boost aan je dag geven. Ik geef je mijn 15 tips om snel in je happy place te komen.

1. Plan iets om naar uit te kijken

Bekijk je agenda: wat is het eerstvolgende waar je naar uitkijkt? Duurt dat te lang, zorg dan dat er iets op je korte termijnplanning komt te staan waar je enthousiast van wordt. 

2. Bedenk waar je dankbaar voor bent

Dankbaarheid is een heel krachtig en positief gevoel. Bedenk 3 dingen waar je dankbaar voor bent. Op deze dag. Of in je hele leven. Zeg het tegen jezelf. Bijvoorbeeld als je in bed gaat liggen (een hele fijne manier om in slaap te vallen!)

Lege agenda

3. Step by step – zet een klein stapje op weg naar je doel

Grote doelen in je leven bereik je niet in één dag. Misschien hik je zelfs wel op tegen beginnen aan de dingen waar je eigenlijk aan zou willen werken. Stap voor stap! Bedenk je wat je vandaag kunt doen om een groter doel te bereiken. Neem dat kleine stapje in die richting. 

4. Geef je aandacht aan de waardevolle mensen om je heen

Waardevolle relaties zijn een echte happiness booster. Vertel iemand dat je trots op hem/haar bent. Vraag hoe het gaat. Zet een speciaal moment van die persoon in je agenda, en vraag ernaar als het zover is. 

5. Maak je maaltijd net een beetje specialer

Een plakje komkommer of een snoeptomaatje op je boterham kaas. Een paar losse besjes op je yoghurt. Een klein beetje kaneel of ietsiepietsie cacaopoeder op je cappuccino. Instant verwenmomentje, toch? 🙂 

Zelfgemaakte granola, vers fruit, espresso… er is weinig dat mij ‘s morgens zo blij maakt als een goed ontbijt

6. Vertrek een paar minuten eerder

Ga nét iets eerder de deur uit dan zou moeten. Al is het een paar minuten; je haalt meteen de stress weg van het wel-of-niet-op-tijd-komen. Heb je meteen even tijd om te genieten van je omgeving. En als je daadwerkelijk op tijd op je afspraak bent, kun je dat verloren momentje gebruiken om eventjes op je telefoon te prullen. Dat voelt dan meteen een stuk minder nutteloos dan wanneer je dat zou doen terwijl je eigenlijk productief bezig hoort te zijn 🙂

7. Neem een meditatie of mindfulness momentje

Denk niet te zwaar of zweverig over meditatie. Het heeft zelfs al voordelen als je een minuut focust op je ademhaling. Breng je gedachten naar ‘nu’. Ik gebruik Headspace als app voor meditatie, 10 minuten per dag, en dat helpt me enorm om me niet te laten leiden door allerlei random gedachten.

Lees ook: Geef jezelf wat Headspace

Een van mijn meest favoriete plaatsen voor een wandeling: de Loonse en Drunense Duinen

8. Daglicht en frisse lucht: ga naar buiten

Zorg dat je elke dag even buiten bent geweest. Daglicht doet je zoveel goed. En buitenlucht ook. 

Lees ook: 15 dingen waar ik snel blij van word

9. Leg spullen op hun plek

Breng rondslingerde spullen elke dag terug naar de ruimte waarin ze horen. Nog beter: berg ze daar meteen op. Maar daar heb je misschien niet direct tijd voor. Mijn eigen regel is, ‘als ze in ieder geval maar in de kamer zijn waar ze horen’. Dat scheelt al zoveel rommel!

Barista Cafe: lekkere koffie in Breda
Goede koffie is voor mij een traktatie-momentje

10. Trakteer jezelf

Je bent verantwoordelijk voor je eigen happiness. Geef jezelf dan ook af en toe eens een cadeautje! Dat kan ook prima zonder je portemonnee te trekken. Neem zomaar een uurtje vrij als de zon schijnt. Vertroetel je lijf met een luxe bodylotion of een voetmassage. 

Lees ook: 3 cadeautjes voor jezelf (die niets kosten!)

11. Geef… en scoor karma punten 

Weet je dat je je écht beter gaat voelen van geven? Ooit gehoord van de wet van de aantrekkingskracht en karma? Ook je tijd en onverstoorde aandacht kun je geven. Al is het maar een compliment of een welgemeende glimlach.

12. Doe een powernap

Ok, deze is het meest effectief als je nét iets langer de tijd hebt dan 10 minuten. Een powernap van 20 tot 30 minuten kan echt wonderen doen. Maar ook door 10 minuten je ogen dicht doen gedurende de dag kun je al resetten.

13. Speel een liedje van je Happy Playlist…

Iedereen heeft wel muziek waar hij blij van wordt. Maak een blije playlist en shuffle die op een random moment. Mag ook een ultieme Guilty Pleasure zijn. Des te beter!

Optreden van DJ Tiesto in Breepark Breda

14. …en dans er (al dan niet stiekem) op

Bewegen is natuurlijk sowieso heel goed voor je. Maar ook op dagen dat je niet toekomt aan een sessie van 30 minuten lichaamsbeweging, kun je natuurlijk ook even uit je dak gaan op een lekker liedje. Stiekem… of juist niet. Want lekker even gek doen, brengt me bij de volgende:

15. Lach!

Even geiten met collega’s. Een grappig plaatje aan iemand appen of mailen. Een krankzinnig nieuwsbericht lezen. De dagelijkse woordgrap van Evert Kwok in je tijdlijn, of even kijken wat De Speld vandaag weer heeft verzonnen. Een aflevering van Friends, of een andere comedy. Als je maar even hebt gelachen!

Lama die je met een zwoele en gekke blik aankijkt
Gewoon een gekke lama 🙂

Omslagfoto: Pixabay. Overige foto’s van mijzelf.

4 Reacties

  1. januari 30, 2019 / 9:53 pm

    Ik kan geen dutjes doen ik word daar echt enorm lui van en ik voel mezelf daardoor enorm slecht en enorm moe haha. Maar een opgeruimde werkplek en lopen, en gezond eten kan ik heerlijk op teren.

  2. februari 3, 2019 / 1:32 pm

    Wat een ontzettend leuk, lief en vrolijk artikel! Ik word alleen al vrolijk van het lezen over deze tips. Er zitten zeker heel wat waardevolle tips tussen. Iets eerder van huis weggaan, is een puntje dat ik wel iets vaker zou willen toepassen. Al is het alleen al om wat minder gehaast de omgeving in me te kunnen opnemen. En mijn happy list ga ik vanavond eens aanzetten! Ik heb net tickets voor Krezip geboekt en kan niet wachten om alvast mee te zingen met hun muziek om de voorpret te vergroten.

    • Yvonne - Vrolijke Fladderaar
      Auteur
      februari 9, 2019 / 11:41 am

      Dank je Romy! Ik betrap mezelf er ook geregeld op dat ik die paar minuutjes voordat ik weg moet weer eens te lang heb zitten aanrommelen (wat ook lekker kan zijn, trouwens. Ik hou van rustig opstaan :)) dus voor mijzelf is dit ook een tip om vaker toe te passen. Inderdaad, wat je zegt: het is zo fijn om van de omgeving te kunnen genieten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.