Gelukkig het nieuwe jaar in? 7 dingen om mee te stoppen in 2020

blij en happy meisje in de winter met sneeuw en kerstlichtjes

Met de feestdagen en dus ook de jaarwisseling voor de deur is december voor veel mensen tijd van terug- én vooruitblikken. Wat was er fijn aan afgelopen jaar en wat laat je liever achter? Wat kan er beter en waar wil je dus aan werken? Of je nou aan goede voornemens doet of niet, de kans is groot dat je ‘gelukkig zijn’ in elk geval wel ergens op je lijstje met levensdoelen hebt staan. Welke vorm geluk ook voor jou heeft. En misschien kun je dit wel makkelijker verbeteren dan je denkt. Je hoeft er niet eens altijd iets voor te doén; je kunt juist heel veel winnen door een aantal dingen juist niét meer te doen. Speciaal voor iedereen die graag happy dat nieuwe jaar ingaat, heb ik een lijstje gemaakt van 7 dingen om zoveel mogelijk mee te stoppen in 2020. Een soort happiness detox! 

Kleine stapjes, groot effect: instant gelukkiger zijn!

Het mooie is ook nog eens: ieder stapje kan al effect hebben op je geluksgevoel. Je hoeft niet in álle gevallen te stoppen met deze dingen. Het is niet zwart/wit en je hoeft het niet consequent vol te houden voordat het effect heeft. Kleine stapjes kunnen een groot verschil maken. Bovendien zijn we nou eenmaal menselijk, en hoeveel je ook aan jezelf werkt, we trappen allemaal weleens in deze valkuilen. Maar ik heb gemerkt dat ik me de laatste jaren veel bewuster ben geworden van sommige dingen, waardoor ik de kuilen steeds beter herken en me een stuk beter voel elke keer dat ik er omheen weet te lopen. Het lukt zeker niet altijd, maar wel een stuk vaker!

1. Stoppen met perfectionisme

Laat ik daar dan ook maar meteen mee beginnen: het hoeft niet perfect. Sta jezelf toe om de lat af en toe eens wat minder hoog te leggen. Of om de lat helemaal achterwege te laten. Hoe vaak is het niet zo dat je zelf de enige bent die zich uberhaupt druk maakt om de hoogte van die lat? 

2. Stoppen met ‘people pleasen’

Hou ‘dingen voor een ander doen’ op een gezond niveau. Ren jij continu voor een ander terwijl je jezelf daarbij (te) vaak voorbij rent? Heb je weleens het gevoel dat je dit moet doen om liefde, vriendschap en aandacht te krijgen? Dan mag dat weleens een tandje minder. 

3. Negeer dat negatieve stemmetje

We hebben zo vaak de neiging om alles wat we niet goed (genoeg) vinden aan onszelf onder een vergrootglas te leggen. En om ook nog eens alleen daarop te focussen. Ik ben veel bezig met persoonlijke groei en ontwikkeling, maar die negative selftalk in mijn hoofd probeer ik wel zoveel mogelijk te negeren. Of in elk geval laat ik dat stemmetje de boel niet regeren. 

4. Stoppen met klagen

Over dat negatieve stemmetje gesproken. Die is dól op klagen. Maar hoe lekker je ook denkt dat het is om je gal te spuwen: klagen is vergif. Kijk eens wat er gebeurt als je dat geklaag gewoon eens inslikt. Ik merk dat de neiging om te klagen vanzelf weggaat als ik er geen aandacht aan geef. En eigenlijk ben ik achteraf áltijd blij dat het niet heb gedaan.

happy ballon met smile aan het strand

5. Vermijd negatieve energie van anderen

Ook je omgeving kan er wat van. Niet alleen qua klagen, maar ook op andere manieren kunnen mensen je negatieve energie bezorgen. Ook al kun je zo iemand niet altijd uit je leven bannen, je kunt er wel voor kiezen om er geen aandacht meer aan te schenken. 

6. Stop met het maken van excuses

Nog zo eentje waar je eigenlijk nooit blij van wordt: excuses. Het vraagt alleen vaak wel van jezelf dat je actie onderneemt. Om verantwoordelijkheid te nemen. Of om simpelweg heel eerlijk te zijn naar jezelf. Door een excuus te maken, probeer je namelijk de schuld ergens anders te leggen. En daar heb je helemaal niks aan. Zelf vind ik het hierbij wel lastig om me ook weer niet over-verantwoordelijk te voelen. Soms ben je simpelweg aan niemand verantwoording schuldig (zelfs niet aan jezelf), dat is óók ok 🙂

7. Jezelf niet vergelijken met anderen

Dit heeft denk ik geen toelichting nodig, toch? 🙂 

2020 in groene cijfers

Mijn intentie voor 2020

Ik doe niet aan goede voornemens per 1 januari, maar ik zou liegen als ik beweer dat ik helemaal geen intenties heb. Natuurlijk kijk ik wel even terug op het afgelopen jaar, en zo’n nieuw jaar is altijd weer een mooi moment om stil te staan bij wat mijn leven mooier en fijner kan maken. Voor mij is dat niet iets waar ik dan op 1 januari aan begin, maar door er nu bewust mee bezig te zijn meteen al meeneem in mijn keuzes. 

Van bovenstaand lijstje wil ik vooral werken aan minder streng zijn voor mezelf. Mijn hoofd heeft vaak de regie en ik leg mezelf veel op, terwijl ik zo gelukkig word van vrijheid en leven in het moment. Die vrijheid werd een dik jaar flink beperkt, en nu ik me weer steeds meer mijn gewone zelf voel, vind ik het nog belangrijker om daar zoveel mogelijk van te genieten.

Waar wil jij mee stoppen in 2020?

Foto’s: Pixabay

pinterest pin met de tekst 'gelukkig het nieuwe jaar in? 7 dingen om mee te stoppen in 2020'
pinterest pin met de tekst: boost dit jaar je happiness, 7 dingen om mee te stoppen #1: stoppen met perfectionisme
pinterest pin met de tekst: boost dit jaar je happiness, 7 dingen om mee te stoppen #2: stoppen met people pleasen
pinterest pin met de tekst: boost dit jaar je happiness, 7 dingen om mee te stoppen #2 stop dat negatieve stemmetje
pinterest pin met de tekst: boost dit jaar je happiness, 7 dingen om mee te stoppen #4 stoppen met klagen
pinterest pin met de tekst: boost dit jaar je happiness, 7 dingen om mee te stoppen #5: vermijd negatieve energie van anderen
pinterest pin met de tekst: boost dit jaar je happiness, 7 dingen om mee te stoppen , #6: stop met het maken van excuses
pinterest pin met de tekst: boost dit jaar je happiness, 7 dingen om mee te stoppen #7: jezelf niet vergelijken met anderen

9 Reacties

  1. Marcel
    december 17, 2019 / 8:12 am

    Mooi compact lijstje met allerlei succesfactoren voor een fijner leven!Dit lijstje beschrijft heel goed waar ik al jaren zeer bewust mee bezig ben, en het werkt!

    Ik kan vooral deze bij iedereen aanraden: “Ik merk dat de neiging om te klagen vanzelf weggaat als ik er geen aandacht aan geef. En eigenlijk ben ik achteraf áltijd blij dat het niet heb gedaan.”. Het maakt je leven beter om te proberen aan dingen zoveel mogelijk een positieve insteek te geven. En als er eens echt iets mis gaat mag je daar natuurlijk ook wel aan toegeven en er even over ‘klagen’ en je er even wat minder om voelen. Maar maak er dan de volgende dag toch weer wat van, en doe het vooral voor jezelf. Dat de rest van je omgeving daar dan van meeprofiteert is vooral lekker meegenomen 😉

    • Yvonne - Vrolijke Fladderaar
      Auteur
      januari 2, 2020 / 12:51 pm

      Ohhhh ja, dat is ook echt een goede om aan te werken! Wat vertellen we onszelf een hoop onzin om maar niet uit die comfortzone te komen hè?

  2. december 30, 2019 / 10:59 am

    Wat een mooi en inspirerend lijstje. Ik probeer ook bewust mijn leven niet te vergelijken met dat van anderen, en juist naar mijn eigen doelen en overwinningen te kijken. En niet meer mensen pleasen gaat me ook steeds beter af. Maar wel een dingetje waar ik aankomend jaar aan blijf werken.
    Ilona Wielinga onlangs geplaatst…TweeduizendnegentienMy Profile

  3. december 30, 2019 / 12:45 pm

    Prachtig lijstje, al die punten gaan al redelijk goed. Hopen dat ik in 2020 dit allemaal nog meer van mij af kan zetten.

    • Yvonne - Vrolijke Fladderaar
      Auteur
      januari 2, 2020 / 12:50 pm

      Ieder stapje is er een! 🙂

  4. januari 6, 2020 / 6:50 pm

    Dat is een heel mooi lijstje. Ik doe zelf ook niet meer aan goede voornemens, maar heb in mijn hoofd wel altijd enkele doelen waar ik graag naartoe wil werken. Dit jaar wil ik bijvoorbeeld aan mijn angsten werken. Ik laat mij vaak tegenhouden omdat ik bepaalde dingen niet durf, en daar wil ik dit jaar graag iets aan doen. Puntje 6 (stoppen met het maken van excuses) is dus een puntje waar ik rekening mee moet houden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.