10 manieren om je geluksstofjes een boost te geven

Je hebt vast weleens van geluksstofjes gehoord, die je lichaam zelf aanmaakt. De één zal meteen denken aan een reep chocolade en de ander misschien aan een runners high van een aantal kilometer hardlopen. Hoe dat chemische proces precies werkt, ga ik je niet uitleggen. Dat is niet mijn vakgebied en er zijn talloze websites die je dit vertellen. Google maar op endorfine, dopamine, serotine, oxytocine, noradrenaline of serotonine. Waar ik wél een mooi lijstje voor je van heb gemaakt, zijn de dingen die je een boost van dit soort stofjes geven. Want het mooie is, dat er echt super veel manieren blijken te zijn om ze aan te maken! Kun jij wel een dosis extra geluksgevoel gebruiken? Ik zet er 10 voor je op een rijtje. 

1. Daglicht 

Fel daglicht en zonlicht geeft je alertheid én humeur een boost. Het is niet voor niets dat er mensen zijn die in de donkere maanden last krijgen van een winterdip. Gebrek aan zonlicht kan hier een rol in spelen. Je lichaam heeft van nature een dag- en nachtritme en voor het goed functioneren daarvan heb je voldoende daglicht nodig. Hup, naar buiten dus! 

2. Lachen

Dat je je happier voelt als je lacht, is natuurlijk een open deur. Maar geef eens toe: zijn er ook niet van die dagen dat je zo druk door je to-do-list raast dat je halverwege de dag nog geen momentje gelachen hebt? Het mooie van internet is dat er voor iedereen wel een dagelijkse dosis humor te vinden is. Dus ook al heb je geen lollige collega’s of is je huishouden niet bepaald grappig; een lach hoeft niet ver weg te zijn. Je maakt door te lachen trouwens niet alleen geluksstofjes aan, maar verlaagt ook je stresshormoon en je schijnt zelfs je immuunsysteem ermee te verbeteren. Win-win-win 🙂

3. Raak elkaar aan

Ook lichamelijk contact zorgt voor de aanmaak van goede stofjes. De Amerikaanse ‘hug-cultuur’ vinden wij als nuchtere, ietwat afstandelijke Hollanders misschien wat overdreven, maar eigenlijk zou het ons wel goed doen. Je hoeft trouwens niet eens actief te knuffelen. Alleen al lichamelijke aanraking is voldoende voor dit voordeel. Heb je geen knuffelpartner, geef dan je huisdier eens een extra aai of boek een massage.

4. Eet je blij

Ja hoor, daar is de chocolade dan! Maar verwar dit puntje niet met je favoriete ‘comfort food’, want het ultra-korte-termijn-gelukseffect daarvan komt meestal niet doordat het zo gezond voor je is. Maar er zijn wél hele lijsten van voedingsmiddelen te vinden die invloed hebben op je geluksstofjes, en ja, chocolade staat daar ook tussen. 

YouTube yoga doen thuis: laptop met YouTube yoga les van Yoga with Adriene, matje en handdoek

5. Ontstressen

Slaaptekort, stress… we weten dat het niet gezond is. En allesbehalve bevorderlijk voor je humeur. Het gevoel van uitgeslapen wakker worden daarentegen doet wonderen voor je stemming. Ook yoga schijnt hier effect op te hebben, en dit zou ook weleens met een van die stofjes te maken kunnen hebben. Dus lukt het niet om een uurtje langer te slapen, probeer dan eens een lesje yoga (via Youtube bijvoorbeeld). 

6. Kom in beweging

Ik noemde al even die zogenoemde ‘runners high’, die sommige hardlopers ervaren. Maar je hoeft niet te gaan rennen voor een fijn gevoel. Als je maar gaat bewegen! Zo kan zelfs een wandeling je al blij maken.

7. Zintuiglijk genot

Luisteren naar muziek die je kippenvel bezorgt of kijken naar iets dat je mooi vindt (ook dat is dankzij internet altijd dichtbij, maak bijvoorbeeld een Pinterest prikbord aan). Verwen je zintuigen met dingen waar jij van geniet: echte geluksmomentjes, toch?

Lees ook: Energy boost! Activiteiten waar je goede energie van krijgt

8. Feelgood films en boeken

Verhalen die een lach op je gezicht toveren: niet voor niets heet dit genre ‘feelgood’. Gun jezelf gerust eens een luchtige film of een niet al te ingewikkeld boek. Alleen al de ontspanning zal je goed doen, en het gelukkige gevoel van een goede afloop komt daar nog eens bovenop.

9. Dansen

Of het nu de beweging is, de muziek, of een combinatie daarvan: dansen is een bijzondere blijmaker. Vind je dat je niet kunt dansen? Maakt niet uit, gewoon even lekker gek doen als niemand kijkt mag ook. Zet een lekkere guilty pleasure op en hupsen maar.

Optreden van DJ Tiesto in Breepark Breda

10. Voor de kick!

Stap in een achtbaan, maak een tandemsprong, of is de hoge duikplank voor jou al genoeg? Duw jezelf uit je comfortzone, doe iets waar je knikkende knietjes van krijgt en geniet van het lekkere gevoel van de adrenalinekick!

Wat geeft jou een ultieme geluksboost?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.