Heel veel manieren waarop schrijven je kan helpen

Ook als schrijven niet je hobby of werk is, kan het je helpen op allerlei vlakken in je leven. Je productiviteit vergroten, persoonlijke groei bewerkstelligen en creatiever worden: allemaal dingen waar je schrijven als tool bij kunt gebruiken. Je hoeft absoluut geen blogger, tekstschrijver of verhalenverteller te zijn om te profiteren van allerlei voordelen van schrijven. Pak eens wat vaker je pen!

Voordelen van schrijven

  • Schrijven helpt je helderder te denken en je gedachten te structureren.
  • Schrijven geeft je beter zicht op je emoties. Hoe vaak nemen je gedachten stiekem geen loopje met je?
  • Door dingen op te schrijven, kun je ze beter onthouden
  • Volgens David Allen van de Getting Things Done methode zijn onze hersenen echter eigenlijk helemaal niet gemaakt om dingen op te slaan, maar om informatie te verwerken. Ook hier kun je schrijven bij inzetten.
  • Organiseren en orde in de chaos scheppen: schrijf het uit en je krijgt onmiddellijk meer zicht op de stappen die je moet zetten.
  • Maak een lijstje en stel prioriteiten.
  • Schrijven kan je perspectief veranderen. Als je gedachten er moeite mee hebben om in een positieve mindset te blijven, kan bijvoorbeeld het uitschrijven van de positieve punten je blik op de situatie veranderen.
  • Het kan je helpen om betere keuzes te maken.
  • Door iets op te schrijven zet je het van je af, en schep je dus ruimte in je hoofd. Bekijk het als tabblaadjes die je in je browser open hebt staan. Door dingen op te schrijven, kun je de overload aan ‘mentale tabblaadjes’ afsluiten.
  • Negatieve emoties kun je van je af schrijven.
  • Schrijven kan je creativiteit laten stromen.
  • Bovendien werkt zowel creatief schrijven, als gewoon random ‘first thoughts’ opschrijven ook nog eens erg ontspannend.

Hoe schrijven je kan helpen: praktische tips voor in het dagelijks leven

Indrukwekkende lijst, maar hoe breng je het in de praktijk? Daarvoor heb ik nog een paar concrete tips, hele simpele manieren waarop je schrijven als tool kunt gebruiken in je dagelijks leven om bovenstaande dingen voor elkaar te krijgen.

Tip: een Bullet Journal, een ‘doelendagboek’ (zelfs voor een paar euro te koop bij de Hema), schriften en notitieboekjes met inspirerende teksten… het is helemaal hip & happening! Met een setje hand lettering stiften wordt schrijven én zo ook nog eens aan jezelf werken helemaal een feestje. 

Productiviteit verhogen

De to-do-list die wél werkt

Maak een lijstje met je actiepunten voor de dag. Maar let op dat je niet je volledige to-do-list uitschrijft. Hou het vooral realistisch! Ik vind zelf de 1-3-5 methode hierbij erg nuttig. Hou het bij maximaal 1 grote taak, 3 middelmatige taken en 5 kleine dingen die weinig tijd kosten. Ik maak er zelfs ook weleens de 1-2-3 methode van. Zorg dat je ze hebt opgeschreven voordat je aan je dag begint. Je kunt dit de avond van tevoren doen. Ik doe het liever ’s morgens na mijn ochtendritueel, zodat ik ze op papier heb staan voordat ik aan concrete taken begin.

Maak je lange termijn doelen concreet

Focus is belangrijk om je doelen te halen. Zolang je doel vaag is, zul je weinig concrete stappen zetten om daadwerkelijk te bereiken wat je wil. Je kunt gaan zitten afwachten, maar als je écht iets wil bereiken dan zul je daar iets voor moeten doen. Ten eerste is concreet bepalen wat je wil voor veel mensen al niet gemakkelijk. Schrijf het op, net zo lang tot je helder voor ogen hebt wat je wil bereiken. Stel bijvoorbeeld niet als doel ’afvallen’, maar bepaal concreet hoeveel en hoe je dit gaat doen: ‘5 kilo verliezen door mijn lunch van huis mee te nemen in plaats van deze in de kantine te kopen’, bijvoorbeeld. 

Ook daarbij werkt het trouwens om niet alles tegelijk te willen doen. Focus je in plaats daarvan op hooguit 1 of 2 grotere langetermijndoelen per jaar.

Lees ook: Heb jij al een Quit List?

Werken aan je persoonlijke groei

One Minute Diary: een dagboek bijhouden zonder dat het veel tijd kost

Zou je best een dagboek willen bijhouden, maar lukt het je niet om dagelijks iets neer te pennen? Probeer dan eens een ‘one minute diary’. Elke dag schrijf je één zin op die iets zegt over je dag. Stop een notitieblokje in je tas of krabbel simpelweg een paar woorden in je agenda. 

Dankbaarheid

Een andere insteek voor een dagboek: niet opschrijven wat je hebt gedaan, maar waarvoor je dankbaar bent. Dankbaarheid is iets heel krachtigs. Het brengt je direct in een positieve mindset. Het is sowieso goed om iedere dagen even stil te staan bij dingen waar je dankbaar voor bent. Door ze op te schrijven, heb je direct nog eens een naslagwerk voor momenten waarop je je even niet zo happy voelt. Dankbaarheid en negatieve emoties gaan namelijk niet samen. Je zult zien dat je je hierdoor direct beter voelt!

Lees ook: Lief dagboek… lessen van mijn jongere zelf

"once upon a time...". Ik zou nog weleens verhalen willen leren schrijven.

Boost je creativiteit

Ja, dit werkt ook als schrijven niet je creatieve doel is! Je hoeft absoluut geen ambitie te hebben om verhalen te schrijven, om met schrijfoefeningen in een creatieve flow te komen. Een hele goede oefening is ‘freewriten’. Ofwel: zet een timer, zet je pen op papier (of je vingers op een toetsenbord) en begin simpelweg te schrijven. Gewoon wat er het eerste in je opkomt. Je kunt ook een vertrekpunt kiezen. Dit kan heel nuttig zijn als je op een ander vlak je creativiteit wilt laten stromen. Zoek je een oplossing voor een probleem? Brainstorm je naar ideeën? Begin met een bepaald woord, een thema, een zin, een situatie… en schrijf! Je zult verbaast zijn over wat er uit je pen kan vloeien. Maar ook hoe dit je gedachtepatronen kan bevrijden.

Let it go!

Zit je ergens mee? Heb je simpelweg teveel van die mentale tabblaadjes openstaan in je hoofd? Schrijf het letterlijk van je af! Schrijven werkt enorm bevrijdend.

Wat schrijf jij zoal? En hoe gebruik je schrijven als hulpmiddel?

2 Reacties

  1. februari 25, 2019 / 8:53 am

    Wat een prachtig artikel! Ik ben het helemaal met je eens dat schrijven veel met je kan doen. Het helpt om negatieve dingen op papier te zetten, maar ook om – zoals jij ook al zegt – bijvoorbeeld juist te oefenen met dankbaarheid of jezelf moed in te spreken. Die 1-3-5-methode vind ik overigens een geweldig idee. Mijn to-do-list is nog weleens te lang, juist omdat ik dan meerdere grote taken wil volbrengen. Deze methode klinkt veel fijner en haalbaarder.

    • Yvonne - Vrolijke Fladderaar
      Auteur
      februari 25, 2019 / 9:07 am

      Dank je, Romy! Nu ben jij natuurlijk ook wel écht een schrijver… 🙂 Hopelijk heb je iets aan die methode. Het is mijn valkuil om mijn beschikbare tijd te overschatten; realistisch plannen helpt mij heel goed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.