Meer rust en ruimte in je hoofd: opruimtips voor je mind

Boven de wolken op de Teide in Tenerife

De lente is traditioneel de tijd van de grote voorjaarsschoonmaak van je huis. Dankzij de populaire opruimmethodes van Marie Kondo (een paar jaar geleden waren de boeken al een hype; nu heeft ze ook haar eigen Netflixserie) wordt er heel wat rommel verwijderd. We kennen allemaal dat lekkere gevoel wel na een flinke schonnmaak- of opruimsessie, toch?

Ons huis opruimen is iets wat de meesten van ons wel geregeld doen, maar heb je ook weleens aan gedacht aan een grote schoonmaak voor je mind? Net als fysieke rommel in je huis, kan ook je geest uitpuilen van de ‘rotzooi’ waardoor je onrustig wordt. Ook dat gevoel herkennen de meeste mensen wel. Maar heb je er weleens bij stilgestaan dat je ook mentaal kunt opruimen? Dit kan je zoveel goed doen. Ik heb zeven opruimtips voor je mind op een rijtje gezet, voor meer rust en ruimte in je hoofd.

1. Social media opschonen

Haal om te beginnen eens flink de bezem door je sociale media accounts en volg alleen nog de mensen en bedrijven waar je ook daadwerkelijk graag updates van ziet. Niet alleen scheelt het je daarna tijd, maar wordt je ook nog eens een hoop ergernis bespaard. 

Op Facebook heb ik bijvoorbeeld ook een tijdje bij allerlei random ‘een vriend van een vriendin vindt dit leuk’ berichten (I couldn’t care less!) meteen aangeklikt dat ik dit soort updates niet wil zien, en dat werkt. Maak er een gewoonte van om alleen nog dingen te bekijken die je daadwerkelijk leuk vindt om te zien. Weg met tijd besteden aan dingen die je niet blij maken!

2. Stop met energievretende contacten

In het Engels noemen ze een vriendschap die je alleen maar energie kost een toxic friendship. Ik ken er niet echt een goede Nederlandse term voor, maar we weten allemaal wel wat ermee wordt bedoeld. Ga voor jezelf eens na welke mensen je eigenlijk alleen maar op een negatieve manier bezighouden en neem daar vervolgens in je hoofd afscheid van. Dit wil niet zeggen dat je deuren dicht moet gooien, maar simpelweg het stoppen om er energie aan te besteden, schept ruimte.

3. Je hoéft het niet af te maken

Een half uitgelezen boek. Een tijdschrift dat je nog ‘moet’ doorbladeren. Die serie of film waar je ooit aan bent begonnen, en waar Netflix je aan blijft herinneren. Stuk voor stuk zorgen ze voor een incompleet gevoel ergens in je achterhoofd. Weg daarmee! Zet dat boek in de kast, uit het zicht (of als je het echt niet meer gaat lezen: geef het dan weg). Wis de serie uit je kijk-overzicht. Er is echt niemand die je veroordeelt, behalve misschien jijzelf. En dat is nergens voor nodig. 

4. Hou je afleidings-triggers uit het zicht

Berg de afstandsbediening op. Leg tijdschriften in de kast in plaats van er bovenop, en papieren die je nog moet afhandelen in een la. Stel de notificaties op je telefoon en/of smartwatch zo clean mogelijk in. Kortom: hou afleiding zoveel mogelijk buiten de deur!

Ligt je telefoon op je nachtkastje? Ik hoorde laatst iets briljants wat voor mij super goed werkt: stel je telefoon ’s avonds in op grijstinten (op een iPhone kun je dit als sneltoets instellen zodat je het met de zijknop kunt in- en uitschakelen). Verbazend hoe het gebrek aan kleur ervoor zorgt dat ik ’s morgens niet meteen allerlei apps wil openen. 

Je telefoon ergens anders neerleggen is natuurlijk ook een prima tip. Maar dat is mij (nog?) een brug te ver… 🙂

5. Bewaar niks voor je ‘wannabe me’

Deze opruimtip heeft te maken met fysieke spullen: heb je van die dingen die je bewaart voor ‘ooit’? Bijvoorbeeld kleding die je niet goed past. Of dingen die, als je heel eerlijk bent, alleen door de fantasieversie van jezelf worden gebruikt. Ook al neemt die ene broek of dat schildersetje weinig ruimte in om te bewaren, realiseer je dat het ook ruimte inneemt in je hoofd. 

6. Vink achterstallige kleine klusjes af

Meerdere productiviteitsgoeroes zeggen: kost iets minder dan twee minuten tijd, doe het dan direct. Klinkt logisch en lekker opgeruimd voor je bovenkamer, zodat je niet continu  zo’n hele waslijst in je achterhoofd hebt. Als je al rondloopt met het gevoel dat je nog zoveel dingen te doen hebt, hou dan eens een power hour om ze af te werken. Maak een lijstje en zet een timer zodat je niet word afgeleid. 

7. Laat het los, laat het gaan

Het is een bekende uitspraak van Nelson Mandela: wrok koesteren is hetzelfde als een beker vergif drinken en verwachten dat iemand anders daaronder lijdt. Ofwel: je hebt er alleen jezelf mee om aan opgekropte negatieve gevoelens vast te blijven houden. Laat het los, koester geen wrok en je maakt daarmee ruimte vrij voor fijne gevoelens en gedachten.

Wat zou jij willen opruimen in je hoofd? 

opruimtips voor je mind: mentaal opruimen voor meer rust en ruimte in je hoofd

6 Reacties

  1. april 24, 2019 / 10:08 am

    Wat een fijne tips! Voor mezelf is denk ik punt 3 belangrijk. Als ik iets doe, wil ik het ook afmaken maar dat hoeft helemaal niet!
    Mei Qi onlangs geplaatst…ik en jijMy Profile

    • Yvonne - Vrolijke Fladderaar
      Auteur
      april 26, 2019 / 8:46 am

      Stom is dat he? Bij mij blijft zoiets dan ook maar sluimeren… Elke keer moet ik mezelf vertellen dat het écht niet hoeft. Het helpt mij wel om daadwerkelijk fysiek iets op te ruimen, dan verdwijnt het uit mijn hoofd.

    • Yvonne - Vrolijke Fladderaar
      Auteur
      mei 18, 2019 / 8:43 am

      Lekker gevoel is dat he, vanalles afstrepen! Goed bezig hoor 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.